Een achterstand? Dat bestaat niet!
Er is hierover veel te zeggen, maar de belangrijkste zal ik maar meteen in knallen: Een achterstand bestaat alleen als je normen hanteert! Dus.
Toetsen
Dus als je geen normen hanteert, bestaat er ook geen achterstand. Heel simpel. Waarom doen we het dan toch? We toetsen toch niet om het kind of de school een rapportcijfer te geven? (Dat is een gevolg.) We toetsen, omdat we willen weten of een kind de lesstof heeft begrepen. Als dat niet zo is, wil je weten wàt een kind nog moeilijk vindt. Dan kun je dat nog een keer opnieuw uitleggen. En nog een keer. En misschien nog een keer. En pas als een kind alles heeft begrepen, ga je weer verder. In de ideale wereld…..
Maar als je iets al honderd keer hebt uitgelegd en een kind begrijpt het nog steeds niet, wie is er dan de slechte leerling?
De remedial teacher
Hier komt de remedial teacher in beeld. Zij (of hij) doet een paar dingen. Ten eerste kijkt zij naar wát een leerling niet begrijpt. Om dat te kunnen heeft zij diepgaande kennis van de leerlijnen. Mijn favoriete voorbeeld zijn de zogenaamde tafels van vermenigvuldiging.
Leerlingen oefenen zich suf en in de stress om de antwoorden op de tafels snel te kunnen geven. Maar heel vaak lukt dat niet. Hoe kan dat? Een tafelsom is een herhaalde optelling: 4×7= 7+7+7+7. Dat begrijpen de meeste leerlingen heel goed. Waar gaat het dan mis? Bij het vlot kunnen optellen en aftrekken over het tiental, bijvoorbeeld: 7×6=6×6+6=36+6. Dat laatste deel (36+6) wordt vaak tellend op de vingers uitgerekend. Als je dus wil dat de leerling uit dit voorbeeld de tafels snel leert opnoemen, dan zul je het optellen en aftrekken moeten gaan oefenen. En als dat niet goed gaat, moet je kijken welke vaardigheden de leerling hiervan niet beheerst. Zo kom je best vaak uit op de lesstof van groep 3 of 4, zelfs als de leerling in groep 8 zit.
Maar een remedial teacher doet nog iets. Ze kijkt welke aanpak het beste past bij een leerling. Als een leerling beweeglijk is, kijkt zij hoe dat kan worden gecombineerd met het leren. Door bijvoorbeeld letterlijk naar uitkomsten van tafels te springen.
Maatwerk
Een remedial teacher kijkt dus naar de leerling en de leerstof en maakt een op maat gemaakt plan om een leerling weer bij de les te krijgen. En hoe eerder dit gebeurt, hoe groter de kans dat achterstanden weer kunnen worden ingelopen. Dus wacht niet te lang. Komt je kind niet goed mee op school, raadpleeg dan een remedial teacher. Een goede remedial teacher is geregistreerd bij de beroepsvereniging. Raadpleeg hiervoor www.lbrt.nl